Néhány éve a KKV-k még messze elkerültek minden “veszélyes hárombetűst”. Jól tudták, hogy a CRM, PLM, SCM vagy éppen az ERP rövidítés olyan, a nagyvállalatok igényeihez és pénztárcájához szabott üzleti rendszereket jelöl, melyek a kisvállalkozások számára elérhetetlenek.
Az ERP (enterprise resource planning, vagyis vállalati erőforrás-tervező) rendszerek a 90-es években jelentek meg a piacon. A koncepció akkor forradalminak számított. Ennek lényege, hogy egyetlen szoftverbe integrálják valamennyi üzleti egység folyamatait, miközben az továbbra is képes kiszolgálni az önálló igényeket is. Ezért is nevezik ezeket integrált vállalatirányítási rendszereknek.
A vállalatirányítási rendszerek előnyei
Egy ERP rendszer alkalmazása számtalan előnnyel jár:
- növeli a szervezeti egységek közti kommunikáció hatékonyságát,
- lehetővé teszi, hogy a dolgozók bárhonnan hozzáférjenek a számukra fontos információkhoz,
- racionalizálja az osztályok közti folyamatokat,
- megfelelő áttekintést nyújt a cég működéséről.
Mi kell a kisvállalkozásoknak?
Tévedés azt gondolni, hogy csak egy több száz, vagy akár több ezer főt foglalkoztató vállalatnál használható egy ilyen vállalatirányítási rendszer. Kutatások szerint 12 fő az a létszámhatár, ami fölött már nem működik a mikrovállalkozások “mindenki tud mindenről” információs rendszere.
Egy 50 fős cégnél már olyan bonyolulttá tudnak válni a folyamatok, aminek kibogozása rengeteg időt és energiát köt le. Óriási előnyt jelenthet tehát egy KKV-nak is egy megfelelő ERP rendszer. Segítségével könnyebben kezelhetők a pénzügyek, a könyvelés, az értékesítés, az ügyfélszolgálat…
Az ERP szoftverek piacán az áttörést a felhős technológia elterjedése hozta. Más szoftverekkel együtt a felhőből, szolgáltatásként használható vállalatirányítási rendszerek ezáltal váltak elérhetővé a kisebb vállalkozások számára is.
A felhős ERP vállalatirányítási rendszerek előnyei
Erőforrások – A saját szerverre telepített szoftver üzemeltetése, frissítése, az esetleges hibák javítása komoly IT-erőforrást köt le. A felhőben működő ERP szoftver esetében a telepítéstől a frissítésig minden a háttérben, a felhasználó beavatkozása nélkül történik. Az így felszabaduló IT kapacitás máshol használható fel.
Skálázhatóság – Amikor egy cég vállalatirányítási rendszert vásárol, azt az aktuális igényekhez méretezi. Ha a cég gyors növekedési pályára lép, hamar kinőheti a korábban vásárolt szoftvert. A telepített szoftver esetében idő- és munkaigényes az ERP rendszer ilyenkor szükséges bővítése. Ugyanakkor egy felhős ERP szolgáltatást használva azonnal válthatsz egy nagyobb rendszerre. Szükség esetén – például szezonális ingadozásnál – az ERP kapacitás lefelé is módosítható.
Elérhetőség – A hagyományos, telepített rendszerek esetében a vállalati tűzfalon túlról történő elérés számtalan technikai és biztonsági problémát vet fel. Az ilyen külső elérés rendszerint csak kevesek privilégiuma. Egy felhős szolgáltatást viszont nemcsak az irodában dolgozók, de a “terepen” mozgó értékesítők, szervizes kollégák, “home office”-ban dolgozók is könnyen és biztonságosan használhatják.
Biztonság – A felhős rendszerek egyik legnagyobb értéke a biztonság. Egy kis- vagy közepes vállalkozás nem képes olyan biztonságos környezetet teremteni, mint egy felhős szolgáltatás üzemeltetői.
Támogatás – A felhős ERP csomag része a 24/7-es támogatás. Így nem fordulhat elő, hogy egy vállalkozás kritikus helyzetben segítség nélkül marad.
A felhős szolgáltatásként elérhető vállalatirányítási rendszer legnagyobb előnye mégis az, hogy megkönnyíti, hatékonyabbá teszi a munkát. A könnyebb hozzáférhetőség, a nagyobb átláthatóság eredményeképpen a pénzügyesek, értékesítők, marketingesek nem az információk keresésével, hanem azok használatával foglalkozhatnak.
ÖSSZEFOGLALVA
Ma már egy kisvállalkozás sem működhet hatékonyan megfelelő támogató szoftverek nélkül. Szerencsére a felhőtechnológiának köszönhetően ezek a cégek is reális áron, havidíj ellenében, szolgáltatásként juthatnak hozzá a vállalatirányítási rendszerekhez.